O‘tgan yil davomida Humans virtual mobil operatori bir nechta mojarolarga duch keldi: kartalar ishidagi uzilishlardan tortib, davlatga qarshi arbitraj da’vosigacha. Bu holatlarga nima asos bo‘lgan va bugungi kunda insoniyat qanday savollarga duch kelmoqda?
“O‘zbektelekom” ustidan shikoyat
2025-yil may oyida Humans Raqobatni rivojlantirish qo‘mitasiga ariza bilan murojaat qilib, “O‘zbektelekom” operatorini monopol yuqori tariflarni belgilash va kamsituvchi shart-sharoitlarni yaratishda aybladi.
Kompaniyaning ta’kidlashicha, 2021-yildan beri infratuzilmaga kirishning asosiy stavkasi (Gn-interfeys) internet narxining umumiy pasayishiga qaramay o‘zgarmagan. Shu bilan birga, Humans bayonotiga ko‘ra, “O‘zbektelekom” kompaniyasi uchun internet tezligini pasaytirgan va qarzdorlik to‘lanmagan taqdirda barcha xizmatlarni to‘xtatib qo‘yish bilan tahdid qilgan. Qarz miqdori, tasdiqlanmagan ma’lumotlarga ko‘ra, 500 mlrd so‘mdan oshadi.
Monopoliyaga qarshi kurashish organi shikoyat kelib tushganini tasdiqlab, uni ko‘rib chiqayotganini ma’lum qildi.
4-iyun kuni “O‘zbektelekom” kompaniyasi holatga izoh berib, qonunchilik Humans’ga operatorlarni tanlashda cheklovlar qo‘ymasligini, u Ucell, Beeline va Mobi.uz tarmoqlaridan foydalanishi mumkinligini ta’kidladi.
“Humans “O‘zbektelekom” AK infratuzilmasidan foydalangan holda, o‘z tarmog‘iga sarmoya kiritmasdan va qarzdorlikni to‘plagan holda xizmat ko‘rsatishda davom etmoqda. 8 may kuni Toshkent shahar iqtisodiy sudi “O‘zbektelekom” AKning qarzlarni undirish to‘g‘risidagi da’vosini qanoatlantirdi. “O‘zbektelekom” AKning monopol mavqei to‘g‘risidagi da’volar asossiz hisoblanadi”, — deyiladi bayonotda.
Tashkilot, shuningdek, Humans kompaniyasi uzoq vaqt davomida shartnoma majburiyatlarini muntazam ravishda buzganini, ko‘rsatilgan xizmatlar uchun katta miqdordagi qarzdorlikni to‘lamaganini ta’kidladi. “O‘zbektelekom” AK iste’molchilarning huquqlari buzilmasligi uchun — ular Humans yoki boshqa operatorlarning mijozlari bo‘lishidan qat’i nazar — va ular to‘langan summaga muvofiq xizmatlarni olishlari uchun xizmat ko‘rsatishni davom ettirdi.
Kartalar ishlamay qoldi va ziddiyatli Octobank
2024-yil 23-sentyabrdan boshlab butun O‘zbekiston bo‘ylab HumansVisa kartalari ishlamay qoldi. To‘xtash deyarli ikki kun davom etdi. Bevosita Octobank tomonidan chiqarilgan Visa kartalari ishlashda davom etdi. Muammo faqat Humans mijozlari uchun chiqarilgan kartalarga ta’sir qildi.
Humans kartalari Octobank bilan hamkorlikdagi mahsulotdir. Bank kartalarni chiqaradi va hisob raqamlarini ochadi, Humans esa to‘lov agenti va foydalanuvchilar o‘z pullarini boshqaradigan ilova ishlab chiqaruvchisidir. Barcha operatsiyalar Octobank orqali amalga oshiriladi va karta Humans ilovasida faollashtiriladi.
Ertasi kuni kompaniya Octobankni texnik nosozlikda ayblab, bank jamoasining malakasini shubha ostiga qo‘ygan bayonotini e’lon qildi. Shuningdek, Humans Markaziy bank va Visa to‘lov tizimiga murojaat qilishi haqida xabar berilgandi.
Octobank bunga javoban Humans kartalariga xizmat ko‘rsatishni to‘xtatish majburiy bo‘lganini tushuntirdi: shubhali tranzaksiya faolligi qayd etildi. Mijozlarning mablag‘larini himoya qilish uchun operatsiyalar vaqtincha cheklandi. Bankning ta’kidlashicha, u tomonidan chiqarilgan boshqa kartalar odatdagidek ishlashda davom etgan.
Bir necha kundan so‘ng Humans bayonoti rasmiy saytdan g‘oyib bo‘ldi, uni e’lon qilgan Telegram kanallar esa postlarni tahrirlab, ayblov iboralarini olib tashladi.
To‘lov biznesidagi muammolar
2024-yil sentyabr oyida O‘zbekiston Markaziy banki Humans guruhiga kiruvchi Maroqand to‘lov tashkiloti (UPay brendi) faoliyatini vaqtincha to‘xtatdi. 31-oktyabr kuni Markaziy bank raisi Mamarizo Nurmuratov matbuot anjumanida regulyatorning qarori sababini – noqonuniy operatsiyalar, jumladan, bukmekerlik kompaniyalari foydasiga pul o‘tkazmalarini amalga oshirishni tushuntirdi. U, shuningdek, Humans kompaniyasining tegishli bildirishnoma olmagani haqidagi e’tirozlariga izoh berdi.
“Biz asosiy aybdorni xabardor qildik. Bank nazorati qo‘mitasi yig‘ilishlariga uch marta chaqirildi, qoidalarimizni buzgan tashkilot muhokama qilindi va ogohlantirildi”, — dedi Markaziy bank rahbari.
Davlatga qarshi hakamlik sudi
2025-yil 30-may kuni Singapurning Humans Mobile Ltd. kompaniyasi Investitsiya nizolarini hal qilish xalqaro markazida (ICSID) O‘zbekiston hukumatiga qarshi arbitraj tashabbusi bilan chiqdi. Da’vo arizasida O‘zbekiston va Singapur o‘rtasidagi investitsiyalarni himoya qilish to‘g‘risidagi ikki tomonlama bitimni buzayotgan Markaziy bank va Uztelecom kompaniyasining harakatlari tilga olingan.
Kompaniya zararni qoplashni talab qilmoqda va arbitraj “insofsiz boshqaruv” sharoitida investor huquqlarini himoya qilish usuli ekanligini ta’kidlamoqda.