Rus tili doimiy ravishda yangi soʻzlar bilan toʻldiriladi, ularning bir qismi tezda kundalik nutqqa kiradi, bir qismi esa keng auditoriya uchun jumboq boʻlib qoladi. Bu yil va soʻnggi oʻn yil ichida qaysi neologizmlar koʻproq qiziqish uygʻotganini bilish uchun “Yandeks” mutaxassislari 2015-yildan 2024-yilgacha boʻlgan davrda “bu nima,” “bu nima” va “bu nimani anglatadi” soʻzlari bilan qidiruv soʻrovlarini tahlil qilishdi. Ushbu maʼlumotlar asosida har bir yil uchun eng mashhur 5 ta notanish soʻz tuzildi va ularga boʻlgan qiziqish dinamikasi kuzatildi.
2024-yilda nimani qidirgansiz
2024-yilning eng ommabop soʻrovlari quyidagi soʻzlar boʻldi:
Doks
Gʻilof
Pikmi
Normis
Vonyonizm
Ushbu beshta soʻzdan uchtasi odamlarning xususiyatlari bilan bogʻliq. Masalan, 30 yoshdan oshgan, oʻzini kuzatmaydigan, sport bilan shugʻullanmaydigan va nosogʻlom ovqatlanadigan erkaklar skufa deyiladi. Pikmi - bu qarama-qarshi jinsning maʼqullashiga erishish uchun bor kuchi bilan harakat qiladigan qizlar, normis esa hech qanday eʼtiborga sazovor boʻlmagan va oʻrtacha statistik meʼyorlarga mos keladigan odam.
Doks soʻzi “dox yomgʻir” yoki “sizga doks buyurtirishdi” kabi iboralar kontekstida ishlatiladi. U keyinchalik shantaj yoki boshqa noqonuniy harakatlar uchun Internetdan maxfiy maʼlumotlarni qidirishni anglatadi.
Oxirgi oʻrinda minimalistlik, sogʻlom turmush tarzi va oʻz-oʻzini taʼminlash tendensiyasi — vonyonizm yetakchilik qildi. Uning ommalashuvi janubiy koreyalik qoʻshiqchi va model Chan Vonyon nomi bilan bogʻliq.
Soʻnggi 10 yil ichida mashhur neologizmlar
2015-yildan 2024-yilgacha boʻlgan retrospektivada ommalashgan soʻzlar orasida moda, musiqa, texnologiyalar, internet madaniyati va hatto sport bilan bogʻliq atamalar ham uchragan. Mana ulardan baʼzilari:
2015-yil: kraftli, panchlayn, tomchi
2016: mikrobilding, veyp, dratuti
2017-yil: spinner, fleksir, rayzap
2018: krunj, slaym, popsoket
2019-yil: fonk, osilmoq, glemping
2020-yil: lokaun, avf, kovid
2021-yil: pop-it, simpldimpl, rils
2022-yil: altushka, kinn, konfekk
2023: split, kvadrobika, svvat
Ushbu soʻzlarning har biri uning mashhurlik yilida qayd etilgan qiziqishning keskin oʻsishi tufayli birinchi oʻrinni egalladi.
Yangi soʻzlarga qiziqish qanday oʻzgardi
Tahlillar shuni koʻrsatdiki, neologizmlar oʻzini turlicha tutadi. Kovid yoki patimeyker kabi baʼzi soʻzlar tezda mashhurligini yoʻqotdi. Birinchisi oddiy leksikaning bir qismiga aylandi, ikkinchisi — oʻz ahamiyatini yoʻqotdi.
Boshqa soʻzlar, aksincha, bir necha yillar davomida qiziqish uygʻotadi. Masalan, fonk (musiqa janri) va simp (oʻzgalarga haddan tashqari eʼtibor beradigan odam) kabi atamalarning mashhurligi yillar oʻtib ham saqlanib qolmoqda.
Vaqt oʻtishi bilan ommalashgan soʻzlar ham bor. Masalan, kinn (internet madaniyatlarida keng tarqalgan) atamasiga qiziqish 2022-yildan 2024-yilgacha oʻsishda davom etdi. Xuddi shunday holat ijtimoiy tarmoqlarda xitga aylangan videofilm — rilsda ham kuzatiladi.
Har yili rus tiliga zamonaviy tendensiyalar, internet madaniyati va texnologiyalarning rivojlanishini aks ettiruvchi yangi soʻzlar kirib kelmoqda. Ularning baʼzilari tilda oʻz oʻrnini mustahkam egallaydi, boshqalari paydo boʻlgani kabi tez yoʻqoladi. Biroq bu soʻzlarning har biri tilning jonli tarixining bir qismi boʻlib, u turli yillarda odamlar nima bilan qiziqqanligini koʻrsatadi.