Toshkent jamoat transportida endi naqd pul olinmaydi: QR-chiptalar bo‘yicha yo‘riqnoma

O‘zbekiston

2025-yil 1-yanvardan boshlab Toshkent shahrida yer usti jamoat transportida yo‘lkira haqini naqd pul bilan to‘lash to‘xtatildi va QR-kodli bir martalik chiptalar muomalaga kiritildi. Tashtrans.uz bu qanday chiptalar ekani, ularni qanday sotib olish va ulardan foydalanish bo‘yicha eng ko‘p uchraydigan savollarga javoblar bilan qisqacha yo‘riqnoma tayyorladi.

Foto: People3TM Telegram kanali

Avtobusda yo‘l haqini to‘lash uchun bir martalik avtobus QR-chiptalari naqd pulga almashtirish sifatida joriy etildi. Ushbu chiptalar xarid qilingan vaqtdan boshlab faqat bir kalendar kun davomida amal qiladi. Avtobusda yo‘l haqini to‘lash uchun sotib olingan chipta avtobusga kirishda darhol amal qilishi va keyinchalik, albatta, safar oxirigacha saqlanishi kerak.

Bunday chiptalarni qayerdan va qanday sotib olish mumkin?

Ayni paytda bunday chiptalarni Paynet infokioskalarida (keyinchalik Multipay va Oson infokioskalarida ham) xarid qilish mumkin, buni quyidagi usul bilan amalga oshirish mumkin:

  • Terminalning bosh ekranida “Avtobus QR-chiptasi” bandini tanlash kerak va shundan so‘ng, agar terminal chipta sotib olish jarayonini boshlagan bo‘lsa, terminal topshirilmayotganligi haqidagi ogohlantirish bilan tanishadi va agar uni berish talab qilinsa, u o‘tkazma shaklida ko‘rsatilgan mobil telefon balansiga o‘tkaziladi. Ushbu bosqichda “Ok” tugmasini bosish orqali ushbu shartga rozilik berish yoki “Ortga” tugmasini bosish orqali undan voz kechish kerak.

  • Chipta sotib olishning keyingi bosqichida, agar terminal tomonidan taqdim etish talab etilsa, topshirish summasi o‘tkaziladigan mobil telefon raqamini kiritish kerak. Kiritilgan ma’lumotlar tekshirilib, “Keyin” tugmasi bosiladi.

  • Keyingi bosqichga o‘tgandan so‘ng, terminal ekranining chap qismida bo‘lajak tranzaksiya haqida texnik va xizmat ma’lumotlari aks ettiriladi, o‘ng qismida esa terminalning banknot qabul qilgichi orqali chipta sotib olish uchun naqd pul mablag‘lari kiritilganidan so‘ng yangilanadigan moliyaviy ma’lumotlar aks ettiriladi. Ushbu ma’lumot keyinchalik chop etilgan bir martalik chiptada QR-kod bilan birga aks ettiriladi, lekin tranzaksiya tugashidan oldin, iloji boricha, ushbu ma’lumotni suratga olish kerak, agar kelajakda biror narsa noto‘g‘ri bo‘lib qolsa, chipta chop etilmaydi va vaziyatni tahlil qilish kerak bo‘ladi.

  • Chipta sotib olish va ma’lumotlarni qayta tekshirish uchun zarur bo‘lgan summani to‘lagandan so‘ng, “To‘lash” tugmasini bosish, to‘lov tranzaksiyasining muvaffaqiyatli yakunlanganligi haqidagi xabarni kutish va chop etilgan chiptani olish kerak.

Biror narsa noto‘g‘ri ketsa, nima qilish kerak?

Agar terminal biror sababga ko‘ra (bosib chiqarish uchun qog‘oz tugagani, chipta sotib olish paytidagi texnik nosozlik) biletni berishga qodir bo‘lmasa, odatda terminal biletni sotib olishga urinayotganda xabar beradi: “Printer vaqtincha ishlamayapti. Chiptani bosib chiqarishning iloji yo‘q” va shundan so‘ng u chipta sotib olishga urinishni to‘xtatadi. Bunday holda, boshqa infokioskni izlash kerak.

Agar chipta sotib olishning barcha bosqichlari muvaffaqiyatli o‘tkazilgan bo‘lsa, to‘lov uchun pul to‘langan bo‘lsa va operatsiya tugagandan so‘ng chipta chop etilmagan bo‘lsa, siz 71-202-07-07 raqamiga murojaat qilib, tranzaksiya haqida texnik ma’lumotni taqdim etishingiz mumkin, uni chipta sotib olishning yakuniy bosqichi oldidan telefonga suratga olish maqsadga muvofiqdir. Yoki to‘lov amalga oshirilgan va asosiy ekranning pastki chap qismida ko‘rish mumkin bo‘lgan infokiosk raqamini ko‘rsatib.

Bir martalik chipta bilan yo‘l haqini qanday to‘lash mumkin?

Yo‘lkira haqini bir martalik chipta bilan to‘lash uchun avtobusga kirish eshigi orqali chiptani validatorning pastki qismiga (yaqin emas, balki taxminan 10 sm masofada) qo‘yish, undan kodni hisoblaguncha kutish kerak va ekranda chipta haqi muvaffaqiyatli to‘langanini bildiruvchi yashil belgi paydo bo‘ladi. Chiptani faqat kirish eshigi yonida joylashgan validator orqali tasdiqlash mumkin. Salonda joylashgan boshqa validatorlar chipta haqini qabul qilmaydi.

Bir martalik chiptani faqat bir marta validatsiya qilish mumkin, to‘lov takroran amalga oshirilganda, validator uni qabul qilmaydi va ekranda ushbu chipta bilan yo‘l haqi to‘lovi qachon amalga oshirilganligi ko‘rsatilgan xabar paydo bo‘ladi.

Agar kun davomida sotib olingan chiptadan foydalanilmagan bo‘lsa, u haqiqiy bo‘lmay qoladi va keyinchalik ular uchun yo‘l haqi to‘lanmaydi — validator ushbu chipta haqiqiy emasligi haqida xabar beradi.

To‘lov amalga oshirilgandan so‘ng, chipta sayohat oxirigacha saqlanishi va nazoratchilarning talabiga ko‘ra tekshirish uchun taqdim etilishi kerak.

Mavzuga oid materiallar

Muhim yangiliklarni oʻtkazib yubormang!

Asosiy voqealardan birinchi boʻlib xabar topish uchun Telegram kanalimizga obuna boʻling.